'Happy' of 'unhappy learning', je kan kiezen.

Twee jaar geleden kwam ik haar tegen. Het was mijn eerste zomerse vakantiedag en voelde me uitgeput. Ik wilde gewoon voor me uit zitten kijken en niets moeten of willen. Daarom liep ik een coffeeshop binnen om een ‘coffee to go’ (echte koffie dus) mee te nemen naar het Haarlemmerplein om naar mensen te kijken.

 

De jonge barista (27) praatte zo enthousiast dat ik mijn energie opeens weer voelde stromen. Ik was net aan een nieuwe baan begonnen en ze stelde me daar allerlei onderzoekende vragen over. Ik had op vele geen antwoord. Zo kwamen we in gesprek over leiderschap, strategie, veranderen.

 

Ik liep naar buiten en bedacht me dat ik haar geen kaartje had gegeven. Zij stond binnen en bedacht dat ze me geen kaartje had gevraagd. Ik liep weer naar binnen, we moesten lachen en ik gaf haar mijn kaartje. Maanden later stuurde ze me een mailtje: hoe is het met je en kan ik wat voor jou doen? Vier dagen later begon ze voor me te werken. Nu realiseer ik me dat ze met me is gaan werken en we veel van elkaar hebben geleerd; een soort van ‘happy learning’.

 

In mijn leven heb ik ook ‘unhappy learning’ ervaren. Wat maakt voor mij het verschil?

 

De essentie bij happy learning’ is dat je samen een hoger doel voor ogen hebt. Ego’s zijn zeker wel aanwezig maar worden ondergeschikt gemaakt aan dat doel. Daarnaast heb je de intentie om de ander te steunen en te stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. Natuurlijk zit aan dat ‘happy learning’ wel een schuurrandje maar dat is bespreekbaar en goed te verdragen. Het geeft een soort zoete pijn omdat je weet dat je er beter van wordt.

 

De essentie van ‘unhappy learning’ is dat het hogere doel òf niet aanwezig is òf dat je verschillende doelen hebt. De ego’s botsen. De schaduwkanten van jou (en de ander) worden geactiveerd, het deel van jezelf dat je niet zo graag onder ogen wilt zien en al helemaal niet in gezelschap van anderen. Dit bijsturen vraagt reflectie op je handelen, je ego en ziel. Onder ogen zien dat je niet zo geweldig, alwetend, slim of aardig bent. Dit geeft een wat zure pijn. Als ik mijn dagboeken doorneem dan kan ik nogal wat momenten aanwijzen waarin ik dat soort leren heb ervaren.

 

Daarom adviseer ik iedereen om samen te werken met (jonge) mensen die je de kans geven tot ‘happy learning’. Ga het aan. Laat je onderzoekend bevragen op je drijfveren, je angsten en twijfels. En doe dat ook bij die ander. Je groeit en de zoete (groei)pijn is op een goede manier verslavend; het zorgt er voor dat je jezelf met plezier blijft ontwikkelen. Dat is in ieder geval mijn persoonlijke hogere doel.

 

Graag verwijs ik naar Carol Dweck en haar wetenschappelijke werk over ‘growth mindset’. http://nivoz.nl/artikelen/carol-dweck-het-belang-van-een-growth-mindset/

 

De foto is van de Brug der Zuchten in Venetië. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0